Ece ve Törüngey

Ece ve Törüngey

      Türk mitolojisine de giren yasak meyve olayı bütün yönleriyle Tevrat’ta tasvir edilen cennetten kovulma motifini hatırlatır. Türk kozmogonisinde ilk yaratılanlardan olan Törüngey ve Ece’yi de yer altı düyasının hakimi Erlik kandırır. Yaratılıs mitinin W. Radloff varyantında rast geldiğimiz Havva ile Adem’in benzeri olan Törüngey ile Ece, ilk insanların vücutlarının tüylerle kaplı
olması, yasak meyve motifi, çiftin yer üzerine atılması vs. V. Verbitskiy varyantında yoktur. Kovulma motifinde Ece, Erlik’in sözleri üzerine yasak meyvelerden birini ısırır, meyve kendisine çok tatlı gelir. Isırdığı meyveyi kendisi yemekle kalmaz, kocasına da yedirir. Her ikisinin yasak meyveyi yemeleriyle o ana kadar çıpaklıklarını koruyan tüyler aynı anda dökülür ve çıplak olduklarının farkına varırlar. Tanrı bu çifti koruyamayan yılanı lanetler ve gördüğü yerde öldürülmesini ister. Törüngey’le Ece ölümlü kılınır ve Erlikle mücadele etmek için orta düyaya gönderilirler. Bu mitte Kuran’daki Seytanın yerinde Erlik görülür.

        Ancak Tevrat’ta mevcut olan yılan motifine burada da rastlamak mümkündür. Yasak meyvenin yenilmesinden sonra insanın ölümlü olması ve insan neslinin türemesi olayları gerçekleşmistir. Nitekim yasak meyvenin yenilmesinden sonra Tanrı kadına doğurma cezasını vermistir. Simgesel olarak insan soyunun artması ve tarihi zamana geçiş yasak meyvenin yenilmesiyle belirlenir. Türk mitolojisinde ilk yaratılan Ece ve Törüngey yasak meyveleri yemeleri sebebiyle ebedi ışıklı düyadan karanlık dünyaya kovulmus olurlar ve yaratma sona erer, bundan sonra üreme baslar. Burada Tevrat’taki iyi ve kötüyü bilme ağacı değişik bir şekilde işlenmistir. Nitekim meyveyi yedikten sonra Törüngeyle Ece çıplaklığı, yani kötülüğü fark ederler veya kötülükle tanışırlar. İnsanları yasak meyveden koruyamayan yılan lanetlenir. Yaptığı suçan dolayı Ece, Tanrı tarafından çocuk doğurma ve doğum sancısı çekme cezasına çarptırılır. Törügey’e ise ceza olarak kazanarak hayatını kurmağı verir. Mitte bilinçaltında yatan yaratılmadan üremeye geçiş ve ölüm kavramları yasak meyveyle eşleştirilir. Kovulma üremeye, yasak meyve de ölüme transformasyon edilir.

Prof.Dr. Fuzuli Bayat'ın
"Ezoterik Bilgi Kaynağında Yasak Meyve" Makalesinden

Tamamı: http://www.turkishstudies.net/Makaleler/1089590452_38%20fuzuli%20bayat%20tmm.pdf

Kitap :
http://www.kitapyurdu.com/kitap/default.asp?id=586055

Wiki
Bilgamış destanında Ecem (Kueen) :
Kraliçe Soylular tanrıçası.
Ece ve Törüngey Reviewed by Türk Asya on Salı, Nisan 29, 2014 Rating: 5

Hiç yorum yok:

Türk Asya - Asian Turkish, Тюрки России © 2014|Bazı Hakları Saklıdır.
>5846 Numaralı Kanun Gereği Gizlilik ve Kullanım Şartlarını Okuyunuz.|Künye

İletişim Formu

Ad

E-posta *

Mesaj *

Blogger tarafından desteklenmektedir.